Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van JongerenNaarAlbanie - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van JongerenNaarAlbanie - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2

02 Augustus 2015 | Albanië, Mushqeta

1 en 2 augustus.

Dag 1.
Eindelijk is het 1 augustus, op naar Albanië! Na alle voorbereidingen afgelopen maanden hebben we er erg veel zin in om nu dan te vertrekken naar Mushqeta.
In alle vroegte gingen Elske en Hilbert als eerste vliegen. De rest van de groep vertrok een paar uur later. Beide vluchten zijn gelukkig goed verlopen en rond 17:30 waren we met de gehele groep in Tirana gearriveerd. We zijn vrolijk ontvangen door Herman, Anne-Lise, Zamira, Adi en Bjorni. Wat meteen opviel was de hitte, namelijk ruim 40 graden. Na een uurtje gereden te hebben kwamen we aan bij ons gastenverblijf. Tijdens de rit hebben we al veel indrukken opgedaan van Tirana en de mooie uitzichten op de bergachtige natuur.
Eenmaal aangekomen hebben we de spullen uitgepakt en daarna gingen we bijkomen van de reis.
We hebben lekker gegeten en een spel gedaan. Als afsluiting van de dag hebben Hein en Ruben volgens traditie een kampvuur gemaakt. We hebben daar uit de bijbel en een dagboek gelezen. We hebben goede gesprekken gehad die bij sommigen tot in de late uurtjes door gingen.

Dag 2.
Vandaag kunnen we nog lekker uitslapen. Half 10 hebben we ontbeten en 11 uur begon de kerk van zendingswerkers (en mede-Nederlanders) Maarten en Gerdien Blom. Het was een mooie dienst. De dienst was gewoon in het Albanees en Maarten vertaalde het voor ons. We hebben drie Nederlandse opwekkingsliederen gezongen na de dienst. Na wat gedronken te hebben zijn we terug naar het gastenverblijf gegaan en nog even de laatste dingen doorgenomen voor de kindervakantiebijbelweek. We zullen vanwege de hitte alleen ’s ochtends het programma draaien. We beginnen om 8 uur en gaan door tot half 1 om de meeste hitte te vermijden. Het avondprogramma vervalt.
Eind van de middag zijn we naar een paar gezinnen gegaan om eten en schoolspullen uit te delen.
We werden in huis uitgenodigd bij elk gezin en de armoede viel meteen op. Kleine ruimtes waar ze met vijf mensen op drie bedden slapen, plafonds die op instorten staan en primitieve inrichting van huizen.
Bij een gezin dat al zo weinig heeft kregen we een enorme watermeloen en kregen Herman en Anne-Lise ook twee kippen die ze niet konden weigeren. Het duurde nog even voordat de kippen gevangen waren en we ze mee konden nemen maar dat zorgde voor een hilarisch tafereel.
Bij het gastenverblijf weer aangekomen stonden de pannenkoeken al op ons te wachten. We hebben heerlijk gegeten en ook vanavond houden we weer een kampvuur.

Hendrik, Hilbert en Jasper