Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van JongerenNaarAlbanie - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van JongerenNaarAlbanie - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4

05 Augustus 2015 | Albanië, Mushqeta

Dag 3 en 4

Na een leuke avond gehad te hebben, was het ‘s morgens weer vroeg opstaan. Rond half 8 stonden de eerste kinderen alweer voor het hek te springen, om met volle enthousiasme weer naar de kinderbijbelweek te komen (ondertussen hadden wij net een broodje pindakaas en een bakkie achter de kiezen).

Zoals gebruikelijk begonnen we de dag voor de kinderen met wat liederen in het Albanees. Ook wij als groep hebben de kinderen een Nederlands lied aangeleerd, wat een groot succes was. Het thema van de eerste dag was de architect. Hierbij werd door Maarten een verhaal in het Albanees verteld over de schepping. Waarna de kinderen uiteen gingen om een bijpassend knutselwerkje te maken. De tieners zijn verschillende activiteiten gaan doen zoals voetballen, het beschilderen van een laken en het versieren van tassen. Omdat het erg warm was kregen de kinderen halverwege een ijsje. De dag werd afgesloten met Albanese liedjes en bijpassende dansjes zoals elke dag gedaan word.

Nadat alle kinderen naar huis gegaan waren, zijn de vrouwen boodschappen gaan doen. Verder hebben we wat verkoeling gezocht in het zwembad. Hierna hebben Karin en Margreet een lekker pasta gekookt. De dag was niet compleet zonder een gezellig kampvuur waarin er ook tijd was voor serieuze gesprekken over het geloof. Rond een uurtje of twaalf gingen de meeste oogjes al vanzelf dicht, waardoor dat een duidelijk teken was, dat het voor vandaag genoeg geweest was.

Ook op dag 4 gingen we als groep weer vroeg uit de veren, om weer een fantastische dag met de kinderen tegemoet te zien. We begonnen zoals gebruikelijk weer met een serieus gedeelte voor de kinderen, waarin deze keer het onderwerp Elektricien aan de orde kwam. Ook vandaag heeft Maarten weer een verhaal aan de kinderen verteld. Deze keer ging het over contact maken met God. Dat je altijd bij hem terecht kan en tot hem kan bidden.

Hierna zijn we weer in groepen uiteen gegaan, en hebben de kleinste kinderen een wenskaart gemaakt. Verder was er hierna gelegenheid om een kleurplaat te maken.
De oudere zijn weer een doek gaan schilderen wat bij het bijbelthema hoorde. Verder hebben ze met loombandjes armbanden gemaakt, volleybal gespeeld en is er een toneelstuk in elkaar gezet.

Nadat ze wat lekkers gegeten en gedronken te hebben konden de kinderen weer voldaan naar huis. Wij zijn met een aantal ‘s middags naar wat arme gezinnen in Mihajas geweest. Na een hobbelige rit kwamen we aan bij een wel heel arm gezin waar we eten en drinken hebben gebracht. Hier werd ontzettend dankbaar op gereageerd en we kregen hun hele huis te zien. Het was voor de meeste erg confronterend als je ziet in wat voor omstandigheden deze mensen leven.

Na een hoop geknuffel en gelebber zijn we verder gegaan naar een ander arm gezin. Onderweg kwamen we een hele zielige vrouw tegen met haar schapen en geiten. Wij hebben haar vandaar (zonder schapen en geiten) mee naar haar huis genomen waar we eten en drinken hebben gebracht. Ook deze vrouw maakte een hoop indruk op ons, nadat we haar levensverhaal te horen kregen. Op zulke momenten ben je ontzettend blij dat je iets voor deze arme mensen kan betekenen.
Wij zijn ondertussen ontzettend moe geworden van dit enorm lange verhaal en gaan er dus mee ophouden.

Groet,

Karin en Ruben

ps. Het uploaden van de foto's gaat niet zo makkelijk. Die komen later nog.

• 06 Augustus 2015 - 21:54

Gerdien:

Met veel plezier gelezen....