Reisverslag deel 5 - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van JongerenNaarAlbanie - WaarBenJij.nu Reisverslag deel 5 - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van JongerenNaarAlbanie - WaarBenJij.nu

Reisverslag deel 5

07 Augustus 2016 | Albanië, Mushqeta

Zaterdag 6 augustus:
Na een lange week van vroeg opstaan, begon de zaterdag voor de meesten als een verademing vanwege het late opstaan. Vandaar dat iedereen fris en fruitig aan het ontbijt verscheen. Nadat alle eitjes achter de kiezen verdwenen waren, stapten we in de auto en de bus om richting het bergdorpje Mihajas te vertrekken. De reis daar naar toe was al een avontuur op zich. In een busje waar meer roest op zat dan lak, reden we over krakkemikkige bergweggetjes met afgronden van wel meer dan 100 meter. Vandaar dat iedereen met het nodige zweet arriveerde op de plaats van bestemming.

Als eerste brachten we een bezoek aan Fatime, waar afgelopen week hard geklust is om haar huisje op te knappen. Het complete dorp was uitgelopen om ons in ontvangst te nemen. Fatime voelde zich geaccepteerd in het dorp nu haar huis zo is opgeknapt. De renovatie heeft voor velen een hoop zweet druppels gekost, maar de waardering en dankbaarheid die we ontvingen maakte het allemaal ruimschoots goed. Hierna volgde het afscheid wat voor iedereen een emotioneel moment was.

Hierna zijn we op bezoek geweest bij een ander Albanees vrouwtje, die blind en doof was. De leefomstandigheden van deze vrouw waren niet veel beter dan van Fatime. Ook hiervan was de complete groep van onder de indruk. Bij het verlaten van Mihajas stond Fatime ons huilend op te wachten om ons nog 1 laatste keer uit te zwaaien. Na een hoop knuffelpartijen verlieten we definitief het dorpje, op weg naar de volgende locatie. Hier hebben we verschillende gezinnen voorzien van voedsel, en kleding voor de winter. Na dit gedaan te hebben zijn we weer richting huis gegaan.

Eenmaal weer thuis gekomen, maakte we ons klaar om uit eten te gaan samen met Addy en Zamira de directeur van het kinderhuis. Ook Plumb (degene die ons de hele week heeft helpen klussen) en zijn familie waren aanwezig. Het was een gezellige afsluiter van deze week, waarin we een hoop mooie dingen hebben mogen beleven. Hierna hebben we nog even van het kampvuur kunnen genieten, waarna we de oogjes toe deden, en het rustig werd op de locatie.

Zondag 7 augustus:
Opnieuw was het ‘s morgens feest, want we konden weer uitslapen. Nadat we hadden ontbeten, maakte iedereen zich klaar voor de kerk. Nadat Ruben zijn taxi skills uit had geoefend kwamen we allemaal veilig aan bij de kerk. Tot onze verbazing waren er ook een hoop kinderen van de kinderbijbelweek aanwezig. Het was mooi om te zien dat we door de vakantie bijbelweek nu een aantal extra kinderen in de kerk konden zien.

Toen de dienst afgelopen was, zijn we weer terug naar huis gegaan om samen met Maarten Blom nog een kop koffie te drinken. In het verloop van de dag zullen we bezig zijn met alle spullen bij elkaar pakken, en alle bende die we gemaakt hebben op te ruimen, zodat we morgen helemaal klaar zijn om weer naar het koude Nederland te vertrekken.

We hebben met een aantal ook nog een flink aantal potjes Rummikub gespeeld. Dat heeft deze week meerdere keren op tafel gelegen en we waren behoorlijk fanatiek.

’s Avonds hebben we genoten van een heerlijke bbq. Helaas wel binnen eten omdat het vanmiddag heeft geregend. En op dit moment regent en onweert het ook flink. De temperatuur is wel behoorlijk gezakt en dat vinden we wel heel erg fijn! Vanavond dus geen kampvuur, maar wel nog een gezellige avond met elkaar!

Morgenochtend om 8 uur zullen we naar het vliegveld vertrokken en we hopen rond 18 uur op Schiphol te zijn. En dan kunnen we terugkijken op een heel mooie periode in Albanië.