Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van JongerenNaarAlbanie - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van JongerenNaarAlbanie - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4

31 Juli 2017 | Albanië, Mushqeta

Dag 3 is aangebroken. Zondag om 9 uur moesten we klaar staan. Voorbereidingen voor de kinderbijbelweek moesten nog gedaan worden. Knutselspullen moesten klaar gelegd worden en de werkjes voor maandag moesten voorbereid zijn. Om 11 uur begon de kerk en met de groep hadden we daarvoor het lied 10 duizend redenen ingestudeerd. Onder leiding van Marcel (gitaar) en Gerlinde (dwarsfluit) zetten we luidkeels het gezang in (filmpje is te vinden op Facebook).
Kerkleden keken vol vreugde toe en klapten mee. Dit was voor ons een duwtje in de rug om harder te zingen, vooral Maurits had de melodie te pakken. Gerlinde kon helaas Marcel niet helemaal bij benen maar kan als de beste improviseren. Het was mooi om te zien hoe mensen in Albanië onze God aanbidden.

In de middag was het tijd voor een bezoek aan Zali. We hebben met z’n allen een aantal gezinnen bezocht, waaronder gezinnen uit de kerk. Het was bijzonder om te zien hoe zij leven en omgaan met de armoede die daar heerst. De eerste twee gezinnen hadden het naar ons idee ‘goed’ maar dat kwam omdat hun huisje net vernieuwd was door een andere stichting (Hoop voor Albanië) uit Nederland die zich inzet in Albanië. Het vorige huisje stond namelijk op instorten. Even later reden we door naar een flat tussen de bergen. Hier stonden een paar kinderen die vorig jaar ook op de Kinderbijbelweek waren. Dit was een leuk weerzien voor een aantal mensen uit de groep en de kinderen. Ook in deze flat was de armoede goed te zien. Het is moeilijk om uit te leggen hoe die mensen leven als je het zelf niet hebt gezien, maar we gaan het proberen. Overal ligt puin en afval en mensen leven continu in de stank. Het is überhaupt moeilijk om daar naar binnen te gaan, laat staan om daar te leven.
Verschillende gezinnen in die flat leven met het hele gezin op een klein kamertje. In de zomer is het daar dan erg heet, het is erg om te bedenken hoe dat in de winter moet zijn.

In de avond was het tijd voor een BBQ. Onze lieve koksstel van As, heeft een heerlijke maaltijd voor ons bereid en we genoten van elkaars aanwezigheid en hebben goede gesprekken. De gesprekken gaan dan voor sommigen van ons tot laat door. Niet voor Maurits, want die had last van een kuchje en hoestje.

Maandag. De vierde dag was aangebroken. De Kinderbijbelweek gaat van start. Kinderen die we bezocht hebben de afgelopen dagen zouden ook komen. Om 8 uur stonden de eerste kinderen al voor de deur terwijl ze pas om 9 uur naar binnen mogen. Veel kinderen hebben er dan ook reuze veel zin in. Maarten, de leider van de kerk in deze regio, opende de Kinderbijbelweek met een buikspreek vogel. Het was leuk om te zien hoe erg die kinderen daar om moesten lachen en tegelijkertijd kregen ze het thema van de week mee. Ook was het bijzonder dat alle kinderen luidkeels de liedjes mee zongen en enthousiast mee klapten. Daarna vertelde Gijs-Henk het verhaal van de Wijzen uit het Oosten. Maarten, die wel Albanees kan, vertaalde dit weer. De ‘kleine’ kinderen gingen hierna een ster maken en de ‘grotere’ mochten met ons voetballen, volleyballen, armbandjes maken, springen, vliegen, rennen etc. Onder de warme zon (het was ongeveer 40 graden) dansten we de Albanese dansen met de kinderen. Verschillende kinderen pakten je bij de hand en leerde je hoe de dans in elkaar stak. Ondanks de hitte dansten we gerust 5 nummers met hen mee.

De eerste dag van de Kinderbijbelweek zat erop en het was toch wel vermoeiend. Even uitrusten en een paar klusjes moesten nog gedaan worden voordat we weer naar de kerk gingen. Vanaf 18 uur zouden de oudere kinderen (jongens vanaf 12 en meisjes vanaf 14) komen en zouden we film gaan kijken. Een christelijke film over Jezus vanuit het oogpunt van Maria Magdalena. Zo kregen de kinderen iets mee over het leven van Jezus.

Na terugkomst van de kerk mochten we eindelijk vuur maken. Het had namelijk na 3 maanden (!) eindelijk een klein beetje geregend.